Evaka lähestyi meitä kehittääkseen kodin sähköauton laturin, mobiilisovelluksen ja uuden kuluttajabrändi-identiteetin. Kehittämällä samanaikaisesti brändiä ja tuotetta tiiviissä yhteistyössä yrityksen kanssa pystyimme luomaan yhtenäisen design-DNA:n, joka siirtyy sujuvasti kosketuspisteestä toiseen ja luo saumattoman brändikokemuksen.
Evaka on tuore nimi tehokkaiden sähköautoratkaisujen markkinoilla. Yritys otti meihin yhteyttä tavoitteena kehittää sähköautolaturi kotiin. Yhtiö halusi päästä markkinoille omilla tuotteillaan uudella brändillä. He tarvitsivat tukea laturin, joidenkin lisävarusteiden ja laturin mobiilisovelluksen suunnitteluun, sekä täysin uuden kuluttajabrändi-identiteetin.
Kehittämällä samanaikaisesti sekä brändiä että tuotetta tiiviissä yhteistyössä yrityksen kanssa pystyimme kehittämään yhtenäisen design-DNA:n, joka jatkuu saumattomana kosketuspisteestä toiseen. Brändi-identiteetti on rakennettu strategisten brändiajureiden perustalle, ja siinä yhdistyvät minimalistinen ja funktionaalinen skandinaavinen muotoilu liiketoiminnalle ominaisiin voimakkaisiin ja moderneihin attribuutteihin. Laturin ulkopintoja koristavat linjakkaat muodot heräävät eloon valon taittuessa niistä eri tavalla valo-olosuhteiden muuttuessa vuorokaudenaikojen mukaan. Sama valon ja varjon leikki jatkuu brändin graafisella tasolla, jossa herkät gradientit luovat illuusion kolmiulotteisuudesta ja tuovat ilmeeseen luonnetta lisäämättä monimutkaisuutta. Näin luotu sujuva siirtymä laturista digitaaliseen käyttöliittymään luo saumattoman brändikokemuksen.
Hyvä design ei jalkaudu pelkästään loppukäyttäjällä, vaan tuottaa lisäarvoa arvoketjun eri vaiheissa.
Sähköauton laturin suunnittelulle tehtiin ergonomia-analyysi pistokkeen ja merkkivalon sijoittelun optimoimiseksi mukavaa ja tehokasta päivittäistä käyttöä varten, ja se suunniteltiin myös pitkän aikavälin kestävyyttä ja puhdistettavuutta ajatellen. Kulmassa oleva pistoke ja automaattisesti sulkeutuva kansi suojaavat sateelta ja roiskeilta. Evaka App -sovelluksen intuitiivinen ja informatiivinen käyttöliittymä parantaa tuotteen käyttökokemusta, ja sen yksinkertaistettu informaatioarkkitehtuuri on suunniteltu helppoa käyttöä ja nopeaa navigointia ajatellen.
Laturin kehitys konseptoinnista lopputuotteeksi oli asiakkaan kanssa yhteistyössä tehty ja iteratiivinen prosessi, jossa huomioitiin mekaaniset vaatimukset, valmistettavuus, komponenttien yhteensopivuus ja asennettavuus. Laitteen asennettavuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota, jotta yhtenäinen brändikokemus jalkautuisi myös asentajalle. Projekti toteutui tiiviissä yhteistyössä brändinrakennuksen, teollisen muotoilun, käyttöliittymäsuunnittelun ja mekaanisen suunnittelun kanssa, minkä lopputuloksena saavutettiin yhtenäinen brändiekosysteemi ja kestävä ja tyylikäs laturi.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä niin jutellaan lisää.
Muita projektejamme aihealueelta
Merivaara – Uusien Q-Flow-valaisimien muotoilu
Teollinen muotoilu
2024
Incight Biomedical – Älykkään lääkinnällisen laitteen konseptointi
Teollinen muotoilu ja käyttöliittymäsuunnittelu
2023
Innokas – Brändiuudistus tukee kasvua uusille toimialoille
Brändiuudistus
2023
Sharkmedical – lääkinnällisen innovaation kehittäminen ja kansainvälisen kasvun vauhdittaminen muotoiluyhteistyön avulla
Tuotekehitys ja kaupallistaminen
2022
DigiFinland & Terveyskylä – selkeyttä sotepalveluihin muotoilun avulla
Palvelupolkukuvaukset
2022