UUTISET, ARTIKKELIT JA JULKAISUT
Mitä on palvelumuotoilu ja mitä siitä jää käteen? Keskiössä asiakaskokemus (lataa ilmainen opas!)
Asiakaskokemuksen kehittäminen on yksi keskeisimmistä ja yleisimmistä palvelumuotoilun tavoitteista. Yhä useampi yritys tunnistaa asiakaskokemuksen merkityksen yrityksen menestykselle. Miten asiakaskokemuksesta sitten kerätään tietoa ja miten sitä kehitetään? Tässä tekstissä pureudumme syvemmälle aiheeseen, ja väännämme uudessa oppaassa rautalangasta, mikä on asiakaskokemuspolku.
IT:n suurin sudenkuoppa on asiakastuntemuksen puute
Alalla pitkään toimineelle yritykselle on kertynyt valtava määrä syvää substanssiosaamista ja asiantuntijuutta, jonka kautta se tuo asiakkailleen konkreettista lisäarvoa. Vuosien varrella palveluita on kehitetty eteenpäin kokeilun kautta, ja nykyään yritys tarjoaa kattavasti IT-palveluita erilaisiin asiakastarpeisiin. Palvelut ja tapa tuottaa niitä ovat syntyneet yrityksen sisäisestä näkökulmasta, siitä mikä alan ammattilaisista on asiakkaalle tarpeellista. Asiakkaalta sitä ei olla koskaan kysytty. Kuulostaako tutulta?
Miksi muotoilulla voidaan tuottaa parempia lääkintälaitteita terveydenhuollon tarpeisiin (osa 2/2)
Lääkinnälliset laitteet kehittyvät koko ajan monimutkaisemmiksi samalla kun työ terveydenhuollossa muuttuu yhä vaativammaksi. Huolellisen käytettävyyssuunnittelun ansiosta laitteista saadaan intuitiivisia, helppokäyttöisiä ja ennen kaikkea turvallisia. Tässä kaksiosaisessa sarjassa esittelemme menetelmiä, jotka osana edistyksellistä muotoiluprosessia luovat pohjan Seoksen lääkinnällisten laitteiden käytettävyyden suunnittelulle.
Miksi muotoilulla voidaan tuottaa parempia lääkintälaitteita terveydenhuollon tarpeisiin (osa 1/2)
Lääkinnälliset laitteet kehittyvät koko ajan monimutkaisemmiksi samalla kun työ terveydenhuollossa muuttuu yhä vaativammaksi. Huolellisen käytettävyyssuunnittelun ansiosta laitteista saadaan intuitiivisia, helppokäyttöisiä ja ennen kaikkea turvallisia. Tässä kaksiosaisessa sarjassa esittelemme menetelmiä, jotka osana edistyksellistä muotoiluprosessia luovat pohjan Seoksen lääkinnällisten laitteiden käytettävyyden suunnittelulle.
(Läpi)näkyvyyttä sosiaalihuollon yksityisyydensuojan alla palvelumuotoilun kautta
Yksityisyydensuojan merkitystä sosiaalihuollon palveluissa ei voi tarpeeksi korostaa. Jokainen yritys joutuu kuitenkin viestimään toiminnastaan ulospäin jollain tapaa, jolloin joudutaan tasapainoilemaan palvelun käyttäjien yksityisyyden ja läpinäkyvyyden kanssa. Puimme tässä tekstissä sitä, miten tällaisia haasteita voi lähestyä, ja kuinka autoimme lastensuojeluyksikkö Fieteriä löytämään näköisiään ratkaisuja.
Miten ja mitkä arvot ohjaavat yritystä?
Arvot määrittävät ja ohjaavat jokaisen yrityksen toimintaa, oli ne sitten tiedostaen valittu tai syntyneet orgaanisesti toiminnan kautta. Toteutimme Karhulan kuntoutuskodin kanssa projektin, jonka tavoite oli määritettyjen arvojen arviointi, uudelleenmuotoilu sekä niiden käytännön toteutuksen ja viestinnän suunnittelu. Kerromme tässä tekstissä, miten autoimme nostamaan yrityksen keskeiset arvot toiminnan ytimeen.
Palvelumuotoilun opas
Päivitimme Seoksen palvelumuotoilun opasta antamaan aiempaa kattavemman kuvan palvelumuotoilusta ja sen käytön rajapinnoista. Opas auttaa ymmärtämään minkälaisiin projekteihin palvelumuotoilua kannattaa hyödyntää ja mitä sillä mahdollistetaan.
Henkisten hyvinvointipalvelujen digitalisaatio
Avosylin koulutus-ja konsultaatiopalvelut lähti kehittämään kanssamme digitaalista palvelumallia elämänhallinnan MES-ohjelmalleen, joka on tähän asti toiminut vain kasvokkaisten kohtaamisten kautta. Avaamme tässä blogitekstissä hieman sitä, kuinka me autoimme palvelun digitalisoimisessa.
Lääkinnällisen laitteen käytettävyys
Erinomainen käytettävyys on lääkinnällisen laitteen ehdoton perusedellytys. Tässä tekstissä kerromme, kuinka me Seoksella huomioimme käytettävyyden yhdessä kansainvälisesti pandemiataisteluun käytetyn dekontaminaatiolaitteen käyttöliittymäsuunnittelussa.
Palvelumuotoilu terveys- ja hyvinvointialan yrityksessä
Tässä tekstissä pureudumme siihen, kuinka sosiaali-, terveys- ja hyvinvointialan yrityksille tuotetaan konkreettista hyötyä palvelumuotoilun keinoin. Esimerkkinä käytämme yhteystyötämme Respectan, suomalaisen apuvälineitä ja apuvälinepalveluita tuottavan yrityksen kanssa.
Terveysdesign periaatteet
Tähän kirjoitukseen on koottu terveysdesignin toisiinsa sidoksissa olevia suunnitteluperiaatteita, jotka nousevat jatkuvasti esille erilaisissa medikaalialan suunnittelu- ja kehitysprojekteissa. Vaikka esimerkit painottuvat teollisen muotoilun puolelle, voidaan samoin periaatteita hyödyntää kattavasti koko medikaali-alan kentällä.
Mitä palvelumuotoilu on ja mitä se oikeasti tarkoittaa?
Palvelumuotoilu-termin suosio on lisääntynyt huimasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Termi ei kuitenkaan aukea kaikille itsestään, jonka takia tässä kirjoituksessa avataan, että mitä palvelumuotoilulla tarkoitetaan, miksi sitä tehdään, ja mitä sillä voidaan saavuttaa.
KIINNOSTUITKO?
Palvelemme monenlaisia asiakkaita ja tarpeita. Ota rohkeasti yhteyttä, ja kerro alustavasti tarpeesi, niin katsotaan miten voimme auttaa. Palaamme sinulle jo yhden arkipäivän kuluessa.
Tilaa Seoksen uutiskirje sähköpostiisi
Pysy ajantasalla viimeisimmistä uutisista ja kampanjoista tilaamalla 4-6 kertaa vuodessa ilmestyvä uutiskirjeemme.
Haluatko tietää lisää palvelumuotoilusta?
Mitä on palvelumuotoilu ja miksi sitä tehdään? Voit ladata Palvelumuotoilun oppaamme tästä ja tutustua tarkemmin aiheeseen.